کارشناس تحقیقات بازار کیست و چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟
۱۴۰۰/۰۳/۰۵ تاریخ انتشار

کارشناس تحقیقات بازار چه کاری انجام می‌دهد؟

کارشناس تحقیقات بازار فردی است که مسئولیت اطلاع‌رسانی به ‌موقع و ارائه اطلاعات دقیق در رابطه با بازار، رقبا، مشتریان، صنایع و محیط به سازمان بر عهده او است. همان‌گونه که اشاره شد، کارشناسان تحقیقات بازار پژوهش‌های عمیقی و دقیقی در بازار انجام می‌دهند و داده‌هایی را برای سازمان‌ها جمع‌آوری می‌کنند که به آن‌ها در پیدا کردن بازار هدف محصولات و خدمات‌شان کمک فراوانی می‌کند. این افراد در ارتباط با آمار جمعیتی، علایق، نیازها و عادت‌های خرید مشتریان اطلاعاتی مرتبط و هدفمند جمع‌آوری می‌کنند. برای دستیابی به این اطلاعات، کارشناسان تحقیقات بازار از ابزارهایی نظیر مصاحبه، پرسش‌نامه، تمرکز بر گروه‌های هدف، بررسی‌های تجزیه و تحلیل بازار و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. یکی دیگر از کارهای مهمی که این افراد انجام می‌دهند ارزیابی موقعیت سازمان در بازار از طریق بررسی رقبا، تحلیل قیمت‌ها، فروش‌ها و روش‌های بازاریابی است. بر مبنای اطلاعات به دست آمده بازارهای بالقوه، تقاضای محصولات و روش‌های قیمت‌گذاری را به سازمان‌ها پیشنهاد می‌کنند. اطلاعاتی که این افراد به دست می‌آورند در ساخت بروشورهای تبلیغاتی و تجاری، برنامه‌ریزی برای فروش و بهتر دیده شدن محصولات راهگشا است. در کنار روش‌های سنتی و شناخته شده در زمینه جمع‌آوری اطلاعات، این کارشناسان از نرم‌افزارهای آماری برای ارزیابی اطلاعاتی که به دست آورده‌اند استفاده می‌کنند. گاهی أوقات کارشناسان تحقیقات بازار پیش‌بینی‌هایی در ارتباط با روندهای آینده بازار ارائه می‌کنند. نتایجی که این افراد هب دست می‌آورند در قالب نمودارها، گراف‌ها و چارت‌ها در اختیار سازمان‌ها قرار می‌گیرد. 

یک کارشناس تحقیقات بازار چه وظایفی دارد؟

از مهم‌ترین وظایف یک کارشناس تحقیقات بازار باید به موارد زیر اشاره کرد:

  •  توانایی جمع‌آوری و دسته‌بندی اطلاعات محیط کلان، رقبا و الگوهای تبلیغات در حوزه کشوری (و بین‌الملل)
  •  تسلط به فرآیندهای تحقیقات بازار در حوزه کشوری (و بین‌الملل)
  •  آشنایی با استراتژی‌های ورود به بازارهای منطقی یا فرامنطقه‌ای 
  •  شنایی با فرآیند تدوین برنامه بازاریابی
  •  مسلط به مهارت‌های ICDL
  •  آشنایی با اصول عملیاتی تحقیقات بازار و برنامه‌ریزی بازاریابی
  •  توانایی سازمان‌دهی و اولویت‌بندی در فعالیت‌ها
  •  توانایی انجام سریع کارها در محیطی مبتنی بر همکاری و کار تیمی
  •  توانایی تحلیلی، ارتباطی و ارائه قوی
  •  آشنایی به اصول و فنون مذاکره
  •  توانایی بالا در کار با نرم‌افزارهای آفیس
  •  آشنایی با CRM
  •  توانایی تحلیل بازار محصول
  •  طراحی و اجرای کلیه فعالیت‌های بازاریابی در حوزه‌های مختلف
  •  آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی R یا پایتون امتیاز است. 
  •  آشنایی با مفاهیم اولیه علم آمار امتیاز محسوب می شود
  •  مهارت حل مسئله خلاقانه
  •  علاقمند به روان‌شناسی و علوم رفتاری

یک کارشناس تحقیقات بازار به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

بیشتر شرکت‌ها افرادی که مدرک تحصیلی آن‌ها در رشته‌های آمار، مدیریت بازرگانی، MBA یا رشته‌های مرتبط کارشناسی ارشد مدیریت گرایش‌های بازاریابی‌بین المللی است را استخدام می‌کنند. البته تجربه کاری در زمینه‌های کسب‌وکار، بازاریابی و فروش، تحلیل داده‌ها، گزارش‌نویسی و جمع‌آوری داده‌ها در پیدا کردن این شغل اهمیت زیادی دارد. از مهارت‌های تخصصی در این زمینه باید به آشنایی با مفاهیم بازاریابی، آشنایی با نرم‌افزاهرای آماری نظیر SPSS، توانایی بالا در جست‌وجو در اینترنت، تسلط بر زبان انگلیسی، مهارت‌های ارتباطی قوی، توانایی کار تیمی و خلاقیت اشاره کرد. به‌طور معمول، شرکت‌ها افرادی را استخدام می‌کنند که حداقل پنج سال سابقه کار مفید در این زمینه دارد. به عنوان یک کارشناس تحقیقات بازار باید بتوانید روزانه در اینترنت جست‌وجو کنید و اطلاعاتی از بازار، رقبا و صنایع مرتبط با بازار هدف سازمان گردآوری کنید. منابع گردآوری اطلاعات را شناسایی و برای دریافت اطلاعات از این منابع برنامه‌ریزی کنید. اطلاعاتی در رابطه با موضوعات موردی ارجاع شده گردآوری و تحلیل کنید. اطلاعات گردآوری شده را تحلیل و روندهای بازار و رقبا را شناسایی کنید. گزارش‌های هفتگی، ماهانه و فصلی از اطلاعات گردآوری شده تهیه و به مدیران ارشد ارائه کنید. بتوانید برای گردآوری و تحلیل محصولات و بازارهای رقابتی، برنامه‌ریزی و اقدامات اجرایی مناسب را در نظر بگیرید. با تحقیقات بازار آشنا باشید و بتوانید یک پروژه تحقیقاتی را برنامه‌ریزی و اجرا کنید. بر همین اساس پیشنهاد می‌شود در ارتباط با بانک‌های اطلاعاتی و چگونه سازمان‌های اطلاعات در این زمینه و به ویژه کار با نرم‌افزار اکسل مهارت‌های لازم را به دست آورید. علاوه بر این اگر قرار باشد از زبان برنامه‌نویسی آر برای تحلیل‌های خود استفاده کنید باید درک بالایی در ارتباط با مفاهیم آماری داشته باشید.

بازار کار کارشناسان تحقیقات بازار

خوشبختانه بازار کار این افراد خوب است، به بیان دقیق‌تر مادامی که چرخ صنعت می‌چرخد و مردم کالاهایی را خریداری می‌کنند، سازمان‌ها و شرکت‌ها برای جذب مشتریان بیشتر به این افراد نیاز دارند. به همین دلیل این افراد در تمامی صنایع حضور دارند. با این‌حال برخی از آن‌ها در شرکت‌های مشاوره‌ای استخدام می‌شوند و برخی نیز به شکل مستقل کار می‌کنند. 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.7 - رای: 4)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg